מדריך לפארק הלאומי ראס מוחמד

אם אתם מחפשים לעשות פעילות פחות שגרתית, לראות מקום יפהפה וליהנות מהטבע במלוא עוצמתו – כדי מאוד לצאת לטיול של יום בפארק הלאומי ראס מוחמד. מדובר בפארק עצום בגודלו, כאשר השמורה שבתוכו משתרעת של שטח של כ-500 קמ"ר, חלקה מדברית מישורית וחלקה גבעות רצופות. בפארק יש חלק ישבתי וחלק ימי שבו אתרי הצלילה היפים ביותר בשארם א-שייח' ומהיפים מסוגם בעולם כולו. סביר שתראו חובבי צלילה ממקומות שונים בעולם שהגיעו במיוחד כדי לצלול ולהתרשם מהנופים המדהימים שחבויים מתחת למים.

הביקור בפארק הלאומי ראס מוחמד הוא חובה לכל חובבי הטבע והטיולים, ומהווה יום טיול כיפי במיוחד לכל המשפחה, המשלב הנאה מהטבע המתפרץ, פעילות פיזית מתונה גם אפשרות לצלילה ושנירקולים בים האדום. בואו נצא לטיול.

 رأس محمد
הכניסה לחלק היבשתי של הפארק

 

סקירה כללית של הפארק הלאומי ראס מוחמד

ראס מוחמד הוא פארק לאומי הממוקם בקצה הדרומי של חצי האי סיני במצרים. זוהי למעשה לשון יבשה ענקית שמהווה את ה"שפיץ" הדרומי של חצי האי סיני, ואת נקודת החיבור בין מפרץ עקבה לבין מפרץ סואץ. הפארק משתרע על שטח של 480 קמ"ר והוא הוקם בשנת 1983 כדי להגן על הסביבה הימית הייחודית של האזור. הפארק, כאמור, כולל שוניות אלמוגים, חורשות מנגרובים הגדלים על המים, ערוגות עשב ים ומגוון דגים, עופות, ציפורים וחיות בר שזהו בית הגידול הטבעי שלהם. באתרי הצלילה סביב הפארק שוכנות מספר ספינות טרופות המושכות צוללנים מכל רחבי העולם. 

המקום מוגדר כשמורת טבע, ולכן הוא מפוקח כל הזמן, מהכניסה אליו ועד היציאה. מרבית המקום הוא מדברי, מישורי, אולם יש בו גם גבעות ותלים המגיעים בשיא לגובה של 73 מטרים מעל פני הים. מגבעות אלה ניתן לצפות בנוף פנורמי מרהיב של האזור, במיוחד על המשולש המחבר בין מפרץ ערבה לבין מפרץ סואץ. בתל הקרוב ביותר לנקודת החיבור הזו יש טלסקופ שבאמצעותו ניתן לראות מקרוב יותר את הנוף (לאחר טיפוס ברמת קושי קלה). בצפון השמורה יש דיונות חוליות ולשונות מים שנכנסות ביניהן ויוצרות תצורות נוף מרהיבות. חובה לעצור ולצלם.

איך להגיע לראס מוחמד?

ניתן להגיע לפארק הלאומי בדרך היבשה או בדרך הים, תלוי לכמה זמן הגעתם ומה אתם מתכננים לעשות בו.

הגעה לראס מוחמד בדרך היבשה

זוהי הדרך הטובה ביותר לגלות את הפארק ואת כל מה שיש לו להציע. החלק היבשתי של הפארק הוא ענק מימדים, ולכן לא ניתן להגיע במונית עד לפתח הפארק וללכת ברגל. הכניסה מתאפשר רק באמצעות רכב פרטי או כמובן עם נהג מקומי. מומלץ לשכור נהג למספר שעות עד חצי יום כדי שייכנס אתכם לפארק ויוביל אתכם ממקום למקום, או פשוט לצאת לטיול מאורגן דרך סוכנות מקומית או דרך בית המלון שלכם.

לאחרונה נחנך מרכז מבקרים יפה בכניסה לפארק שבו ניתן לקרוא על ההיסטוריה של המקום, לנוח מעט בצל, לשתות ולאכול משהו קל. יחד עם זאת, ברחבי הפארק אין אפשרות לרכוש אוכל או שתיה, ולכן התארגנו מראש בהתאם למשך הזמן שאתם מתכננים להיות בפארק. ניתן להיכנס לפארק דרך היבשה וליהנות מאתרי הצלילה הסמוכים יותר לחוף, אולם לאתרים העמוקים יותר תצטרכו להגיע בדרך הים.

הכניסה דרך היבשה עולה 10$ לכל אדם מעל גיל 7 ועוד 10$ לכל רכב שנכנס.

הגעה לראס מוחמד דרך הים

הגעה דרך הים מומלצת למי שרוצה להכיר בעיקר את אתרי הצלילה והשוניות המרהיבות של ראס מוחמד, ויש רבות כאלה. שיט לראס מוחמד יוצא כמעט מכל מקום בשארם, וכל מלון או סוכנות תיירות יכולים לארגן לכם שייט כזה בקלות. בהגעה דרך הים עלות הכניסה תהיה מגולמת כבר במחיר השייט, ומומלץ מאוד לא לוותר על משקפת ושנורקל (לכל הפחות) כדי למצות את החוויה.

Ras Mohammed National Park
הקצה הדרומי של ראס מוחמד – החיבור בין מפרץ עקבה למפרץ סואץ

מה כדאי להביא לביקור בראס מוחמד?

בפארק אין מקומות מוצלים כלל, ולכן חשוב לקחת אמצעי הגנה מהשמש – כובע, קרם הגנה, משקפי שמש. אין גם אפשרות לקנות אוכל ושתייה בפארק ולכן הביאו אתכם אוכל ושתייה לכל הזמן שאתם מתכננים להיות בו. אם יש לכם משקפת, קחו אותה אתכם. המרחבים בפארק עצומים, ואפשרות לראות מרחוק תעצים עוד יותר את החוויה שלכם. מצלמה נמצאת היום בכל טלפון נייד, כך שאין צורך להזכיר. קחו כמובן את הדרכון שלכם אתכם, למקרה שתידרשו להציגו בכניסה (לעתים יש דרישה כזו) וכמובן בגד ים וציוד צלילה / שנירקול אם אתם מתכוונים להיכנס למים.

 

מה יש לראות בראס מוחמד?

ראס מוחמד הוא ביתם של מגוון של צמחים, עופות ובעלי חיים, כולל מינים נדירים רבים הנמצאים בסכנת הכחדה, כמו עגורים. כולם מסתובבים באופן חופשי ברחבי הפארק וניתן להתרשם מהם בטיול. בפארק יש תצורות סלע שונות ויפות, כולל סלע עצום בצורת ראש אריה ("ראס אל אסד"), נקיקים ובריכות מלח, לשונות ים שנכנסו אל שטח הפארק, חורשות מנגרובים ענקיות, הגדלות ממש בתוך המים המליחים וכמובן נוף מדברי עוצר נשימה ומתמזג עם הים בהרמוניה מושלמת. מהמצוקים מסביב ניתן לצפות על הנוף הזה מגבוה, ועל אחד מהם מוצב טלסקופ לחווית צפיה עוד יותר טובה.

סביב הפארק, בחלק הימי שמוגדר כמובן גם הוא כחלק מהשמורה, נמצאים כמה מאתרי הצלילה היפים ביותר בעולם, הכוללים מגוון עצום של דגה ושוכני ים – מעל 250 מיני אלמוגים ויותר מ-1,000 מיני דגים, קיפודי ים, סרטנאים, רכיכות, כוכבי ים וצבי ים. אם אינכם צוללים, לפחות אל תוותרו על שנירקול מעל האתרים הללו, מדובר בחוויה שאסור להחמיץ. בחלק מהאתרים יש גם ספינות טרופות השקועות במים ומהוות בית גידול לאלמוגים ושוכני ים רבים, ובראשן הספינה המפורסמת Thistlegorm בעומק של כ-30 מטרים.

ראס מוחמד
ראס אל אסד – ראש האריה

 

אפשרויות לינה בראס מוחמד

בראס מוחמד אין בתי מלון, חושות או קמפים ואפשרות האירוח היחידה במקום היא בחניון שבו אוהלים פשוטים, המציעים אירוח בתנאים צנועים מאוד. במקום אין חשמל כך שהוא חשוך מאוד בשעות הלילה (בכל הפארק אין חשמל), הוא מספק שירותים אורגניים ומקלחות שדה ואוכל מבושל בסיסי פעם ביום. זהו כמובן לא אירוח שמתאים לכל אחד, ומכל מקום הטיול בראס מוחמד לא עולה על יום שלם, כך שמוטב להתארח באחד מהמלונות הרבים בעיר עצמה ולהגיע ממנה לטיול בפארק.

למלנות מומלצים בשארם א-שייח' לחצו כאן >> 

 

טיפים נוספים לביקור בראס מוחמד

קחו בחשבון שאין בפארק צל כמעט בכלל, והמקום המוצל היחיד הוא בתוך הרכב (או בתוך המים). לכן הקפידו על שתייה מרובה, והגנו עלך עצמכם מפני השמש.

אין במקום חשמל כלל, ולכן הקפידו להגיע עם סוללה מלאה בטלפון הנייד שתפסיק לכם לכל היום, או עם מטען נייד שיכול לסייע, אם ברצונכם להישאר זמינים (או להפעיל את המצלמה).

היו מודעים לסביבה – שימו לב איפה ועל מה אתם דורכים כדי שלא תחוו עקיצה או הכשה מחרקים או זוחלים. עקרונית, עדיף להגיע לטיול בפארק עם נעליים סגורות, ולחלוץ אותן רק בכניסה למים.

אל תנסו לגעת או להעביר חיות ממקום למקום. זהו בית הגידול הטבעי שלהן והן אינן מתעניינות במטיילים. אין בעיה לצפות בהן, גם מקרוב, אולם אל תאיימו אל מרחב המחיה שלהן. זכרו כי אתם האורחים בבית שלהן ולא ההפך.

פנו לעצמכם מספיק זמן כדי לבקר בפארק בלי לחץ ובכיף. ביקור בפארק עשוי לקחת יום שלם, ולא כדאי לעשות אותו בבהילות או בלחץ.

הכי חשוב – תהנו!